Szijártó Zsolt

Városlakók, turistatekintetek

 

A városi terek átalakulását vizsgáló újabb, főként társadalomtudományos indíttatású – szociológiai-antropológiai – irodalom részletesen tárgyalja a város-képek szerepét, jelentőségét a folyamatban. Főleg a turizmus mindennapjainak elemzése kínál jó példákat arra, hogyan működnek a városi terek mint turisztikai vonzerővel rendelkező úticélok olyan képekként, melyeket a várospolitika, s hű szövetségese, a városmarketing különböző – turisztikai, gazdasági, politikai – piacokon értékesít. Az „utazás” és az „emlékezés” – ez a két, sokféle alakzatban megjelenő kulturális gyakorlat – jól mutatja a képek alapvető működésmódját a turizmus gyakorlatában: ahogyan a jövőre irányulva indíttatást, késztetést, vágyat fogalmaznak meg különböző helyek meglátogatására, illetőleg fontos szerepüket a múlt, a város emlékezetének megalkotásában.

 

John Urry angol szociológus 1990-ben megjelent, Magyarországon is jól ismert, The Tourist Gaze című klasszikus könyve részletesen tárgyalja a város-kép megjelenését különbözőfajta vizuális médiumokban: filmeken, képeslapokon, illetőleg belső, mentális képeken. A könyv címében is használt „gaze”-fogalom a visual studies egyik központi tételét ismétli meg, miszerint nem létezik önmagába vett kép, mindig kapcsolódik hozzá a látás/tekintet egy speciális gyakorlata. A „turista tekintet” is egy speciális „látás-gyakorlatot” jelöl, a képhasználat sajátos platóni elvét takarja, amely a valóságban próbálja újra megtalálni azt a képet, amelyet már korábban, az utazás előtt, különböző útikönyvekben, prospektusban, a turizmus-ipar termékeinek egyikében tanulmányozhatott.

  A turista tekintet a városok – s főképpen a központi helyen levő városi terek – turisztikai desztinációkká válásában, kommerciális felértékelődésében is kulcsszerepet játszik. A városi turizmus jellegzetes szituációi arról árulkodnak, hogy a turistának a felkeresett városokkal szembeni várakozásait/elvárásait előzetesen meghatározzák a különböző (folyóiratokban, útikönyvekben, televíziós műsorokban, az interneten, stb. látható) képek/imázsok. A turisztikai tekintet ezeket az előzetesen látott fotókat hűségesen követve hoz létre sajátos város-olvasatokat – miközben arra törekszik, hogy a városi tájban megtalálja a korábban látott képet, s ha sikerrel járt, megbirkózzon a második feladattal is: lefényképezze, képeslapon hazavigye, emlékeibe elraktározza.

  De nemcsak a turista-tekintet működik így. Noha a turizmus szociológiája tradicionálisan különbséget tesz az idegen turista felületes, előzetesen, kívülről strukturált tekintete, illetőleg a bennszülött városlakó otthonos, bizalmas viszonyból táplálkozó, önálló észlelése között, a német városszociológus, Martina Löw több példával is alátámasztja a megkülönböztetés mesterkéltségét. Álláspontja szerint a saját városra vetett pillantásokat ugyanazok a vizuális anyagok, mediális üzenetek formálják, amelyek a turisták tekintetét is meghatározzák. Azaz nem csak az „idegen”, hanem a „saját” város észlelése is a városképek olvasásának eredménye.

  Ugyanennyire érdekes a probléma másik oldala is: miképpen hatnak a különböző kép-stratégiák a konkrét-materiális városi terekre, hogyan befolyásolják az épített városi környezet kialakítását. Hiszen a városok tudatosan megpróbálnak elébe menni e sajátos, turizmus által formált kép-gyakorlatnak: régi-új új tereiket kép-szerűen alakítják ki, kép-szerű motívumokat hoznak létre és helyeznek el a köztereken. És hogy mennyire nehéz feladatról van szó, jól látható azon városok törekvéseinek hiábavalóságán, amelyek nem rendelkeznek valamifajta képileg definiálható központtal, s ezért képtelenek előállítani egy turisztikailag is értékesíthető vizuális kikristályosodási pontot.

 

***

A kortárs város-kutatás sokat foglalkozik a különböző (ökonómiai, turisztikai, művészeti, urbanisztikai) szándékok mentén újraformált városi terek problémájával, illetőleg szorosan ehhez kapcsolódóan a város meghatározott helyeinek „színrevitelével”. Ugyanakkor meglehetősen kevés empirikus kutatás vizsgálja a város különböző tér-szekvenciáinak átalakítását végző eszközöket, a háttérben meghúzódó elképzeléseket, vágyakat és fantáziákat, új szimbólumrendszerek kitalálását és alkalmazását.

  Pécs városa 2006. szeptember 29-én nyílt lakossági ötlet­pályázatot hirdetett meg Az Én Kulturális Fővárosom címmel[1], amelynek elsődleges célja – a kiírás szerint – az volt, hogy „a Pécs2010-program A közterek és parkok újjáélesztése elnevezésű kulcsprojektjének tervezésében és megvalósításában a lakosság véleménye is helyet kapjon”. A határidőig be­érkezett összesen 362 pályázat figyelemre méltó korpuszt, sajátos „városszöveget” alkot, amely segít­ségével jól vizsgálhatók a városlakók, a várossal szoros kapcsolatban levő személyek elképzelésrendszerei, város-utópiái, a közvetlen környezet átalakítására vonatkozó különféle tervezeteik. A pályázók képe nagyon vegyes, éppúgy megtalálhatók közöttük profi építészek, tájmérnökök, akiknek tanult és gyakorolt szakmája a városi terek átalakítása,  miközben a másik pólust magánszemélyek, különféle civil szerveződések alkotják. Voltak közöttük „pécsiek” – sőt generációk óta ebben a városban élő un. tükék (ahogyan ezt külön ki is hangsúlyozták néhány pályázatban) –, de Pécshez szoros szálakkal kötődő „idegenek” is szép számmal fogalmaztak meg javaslatokat. Tekintve, hogy a pályázat díjazása inkább szerény/jelképes volt, illetőleg a pályamunkák megvalósítása ügyében a város semmifajta kötelezettséget nem vállalt – így gazdasági/pénzügyi kényszer sem kötötte gúzsba a pályázók fantáziáját, lehetőség nyílt az elképzelések szabad megfogalmazására.

  Itt természetesen nincs mód az egyes pályamunkák részletekbe menő bemutatására, ehelyett hasznosabbnak tűnik néhány lehetséges szempont kiemelése. Elsősorban az érdekelt, hogy mennyiben támasztják alá/cáfolják meg a pályázatok a városantropológiai, turizmus-szociológiai kutatások megállapításait a városi terek élményközpontú átalakításáról, a képek stratégiai szerepéről, illetőleg milyen tendenciák ragadhatók meg az elképzeléseket elemezve. Mennyiben közelítenek a városlakók és az idegenek turista-tekintettel a városhoz; milyen helyeket emelnek ki, részesítenek előnybe, az átalakítások kapcsán milyen víziókat fogalmaznak meg?

 

*

A pályázatokból kibomló város-víziók értelmezéséhez jó kiindulópontot kínálnak a szövegekben központi szerepet játszó helyszínek. A városi terek jövőbeli sorsával foglalkozó tervezetek kiindulópontja mindig valamilyen konkrét, materiális, építészeti locus, amelyhez a pályázatok különféle elképzeléseket, szimbolikus-diszkurzív rendszereket kapcsolnak. (Természetesen léteztek konkrét terekhez nem kötődő tervezetek, amelyek éppen a konkrét helytől való függetlenedés lehetőségeit használják ki akkor, amikor mobil helyeket, vándorló szimbólumokat teremtenek a város különféle helyszínein.)

  A konkrét, fizikai helyek kapcsán felvetődő első kérdés úgy szól, hogy milyen városrészekre vonatkoznak a tervek: meddig terjednek az átalakíthatónak és megjeleníthetőnek gondolt város határai, mely városnegyedekkel kapcsolatban fogalmazódott meg a legtöbb terv, illetőleg melyek maradtak említés nélkül?[2]

 

A pályázatok akcióterületei

 

Összes terv

Ebből: általános jellegű tervek

1. Belváros

42

11

2. Balokány

10

-

3. Tettye

21

17

4. Mecseki Parkerdő

8

-

5. Uránváros

7

3

6. Kertváros

5

-

7. Meszes

5

1

 

A táblázatban foglalt eredmény első pillantásra nem meglepő – a történelmi (a városfallal körülvett) belváros fölényesen vezeti a pályázatok versenyét, a Belváros és a Mecsek között található Tettye elnevezésű városrész második helye is borítékolható volt, mint ahogyan az sem váratlan, hogy a „vasúton túli”, főként a szocializmus időszakában benépesült déli területre alig pár terv vonatkozik. Már némileg árnyalja ezt a képet, ha megnézzük azokat a pályázatokat, amelyek nem egy konkrét utca, ház, térrészlet, hanem valamilyen nagyobb térbeli-urbanisztikai egység (turisztikai célú) átalakításában gondolkodnak. Ezt a szempontot figyelembe véve már megfordul a lehetséges helyszínek sorrendje, jól látható a Tettye elnevezésű városrész felértékelődése. Ezt a helyet tekintik a pályázók leginkább (városképi) „egységnek”, s a terület egésze válik a különböző indíttatású transzformációs folyamatok kiindulópontjává.

  Ez a különleges pozíció nem véletlen, szervesen következik a terület múltjából: ez a városrész a 19. századtól kezdve a város klasszikus kirándulóhelyeként működött. Így amikor felmerült a kérdés, hogy mely terület legalkalmasabb arra, hogy egy új típusú turisztikai jellegű felhasználás, átfogalmazás kiindulópontja legyen, ehhez a múlt készen kínált egy jól működő, szilárd struktúrát. Fontos szerepet játszik a méret: egy nem túl kiterjedt, meglehetősen egységes, jól áttekinthető területről van szó, amelyet a város többi részétől világos térbeli határok választanak el. Nem elhanyagolható dimenziót jelent a hely szemiotikai szerkezete: az itt található utcák, terek nincsenek olyan sűrűn felszerelve jelekkel, szimbólumokkal, mint a belváros, ahol minden épületnek évszázadokra visszamenő, általában jól dokumentált múltja van, ugyanakkor nem is egy „monofunkciós” városrészről van szó (mint pl. egy lakótelep esetében). Összességében megállapítható, hogy egy térbelileg kompakt, ugyanakkor mégis változatos és heterogén városnegyed[3] képes olyan szimbólumrendszerek kiindulópontja lenni, amelyek a turisztikai látnivalók létrehozásához, az attraktívvá tételéhez, a megjelenítéshez elengedhetetlenek.

  A legfontosabb ezek között a természet; a város hegye, a Mecsek uralja a horizontot, azaz a városrész a természet és a város/kultúra közötti határterületnek számít, ami jól látható a kirándulóhelyek, pihenők, gyalogösvények nagy számán. A természetközelség sokszor előkerülő hivatkozási pontja a víz jelenléte: egy felszíni vizekben nem bővelkedő városban itt található a legtöbb forrás, a legnagyobb (ma már nem látható, a föld alá kényszerített) vízfolyás, sőt – a város ivóvízkészletének jelentős része is itt rejtőzik. Érdekes módon ehhez a „téma-elemhez” kapcsolják a pályázatok – talán éppen ritkasága miatt – az egyik legnagyobb látványosság-, attraktivitás-faktort.

  Egy másik fontos tematizációs pont a történelem, amelynek sokféle lenyomata megtalálható ezen a helyen. A hely attraktivitását csak fokozza, hogy a történelem nyomai jól vizualizáltak, sőt, az egész városrész középpontjában álló parkban egy „rom” formájában minden érdeklődő számára láthatóvá válnak. Az adott helyen megjeleníthető múlt nagyon színes, sokféle szimbólumrendszerbe elhelyezhető – éppúgy értelmezhető középkori emlékként (mint reneszánsz palotarom), vagy török kori maradványként (mint dervis-kolostorrom). Ráadásul a pályázatok sokszor hivatkoznak egy másfajta, indusztriális örökségre is: a középkortól kezdve ez a falon kívüli terület igazi „ipari park” volt, malmokkal, iparosokkal, mesteremberekkel – a belvárosi központ afféle élettel teli „ellenvárosának” volt tekinthető

  Egy harmadik tematizációs pont, amely meghatározott pályára állítja a térre vonatkozó lehetséges elképzeléseket, a vizualitás, a „látvány” szerepéhez kapcsolódik. Ez nem független a terület városon belül elfoglalt helyzetétől. A városrész ugyanis nagyon közel fekszik a tradicionális, fallal körülvett belvároshoz, ugyanakkor a hegy lábaira felkúszva mintegy a „város fölött” helyezkedik el. Ebből adódik sajátos „kilátó-szerűsége”, az így kínálkozó „perspektívából” csodálkoztak rá a városra a helybeliek hétvégi kirándulásaik alkalmával, az idegenek pedig a városi túráik során. S ez a magyarázata annak, miért is kerül elő oly sokszor a pályázatokon: hiszen egy sokszor és sokféleképpen reprezentált városképről van szó, amelyet a 19. századtól kezdve számos alkalommal ábrázoltak ezt festményeken, képeslapokon, fényképfelvételeken.

 

 

­­*

A pályázatok vizsgálhatók egy másik szempontból is, amely nem annyira a hely sajátosságára, mint inkább e földrajzi locus-on  elképzelt témákra, a lehetséges tartalmakra vonatkozik. Ezek a városbeli helyszínek ugyanis minden esetben fikcionális jellegű termékek, kialakításukban és fogyasztásukban fontos szerepet játszik egy hozzájuk kapcsolódó többé-kevésbé egységes szimbolikus-diszkurzív rendszer. Érdemes tehát megvizsgálni, hogy mely korszakok (és ezeken belül mely témák) témák tűntek legalkalmasabbnak arra, hogy a stratégiai jellegű tér-átalakítások háttereként szolgáljanak?

  A turizmus hátterében álló motivációk kapcsán Hans-Magnus Enzensberger klasszikus esszéjében még arról beszélt, hogy a „természet” és a „történelem” képei jelentik azt a hajtóerőt, amely képes a turistákat mobilizálni, a látnivalók felkeresésére ösztönözni. Ugyanakkor a városi turizmus 80-as évekbeli megjelenése alaposan átalakította a lehetséges tematizációk szerkezetét. Hiszen a városi turizmus fő hivatkozási pontja – s leginkább az különbözteti meg a szabadidő-eltöltés egyéb formáitól – egy szélesen értelmezett „kulturális szféra”, amelybe éppúgy beletartoznak a magas kultúra, a művészet különleges értékei, a városrészek építészeti öröksége, mint a populáris kultúra termékei (utcai feliratok, éjszakai élet). Sőt, a 90-es évektől, miközben tovább növekedett e szektor gazdasági, társadalmi jelentősége, s a kulturális szféra is popularizálódott: egyre komolyabb vonzerőt gyakorló uticélok a fesztiválok, musicalek, focimeccsek is.

  A pályázatokból is jól követhető ez a trend; túlnyomó többségük e szélesen értelmezett „kulturális” területen fogalmazza meg elképzeléseit a városi terek újrapozícionálásával kapcsolatban. Egy kisebb részük továbbra is kapcsolódik a magas művészet tradíciójához, s legtöbbször a város kulturális-művészeti (Victor Vasarely, Breuer Marcel tevékenységével jellemezhető) múltját tematizálják. Fontos csoportot alkotnak ugyanakkor azok a populáris kultúra területén referenciákat kereső, (a különböző téma- és kalandparkokkkal közeli rokonságban álló) tér-átalakítások, amelyek egy-egy történeti kort, hagyományt próbálnak középpontba állítani, s ezt élményszerűen, a látogatókat aktív részvételre ösztönözve bemutatni. Pécs esetében a fő attrakciót, a legtöbbször felhasznált referencia-korszakot a török kultúra szolgáltatja[4]; egyértelműen ez a korszak válik a pályázók számára – az eredeti kulturális főváros koncepcióban is fontos szerepet játszó – multikulturalizmus szinonimájává.

  A pályázatok sokszorosan alátámasztják azt a városi turizmus gyakorlatából jól ismert folyamatot, amely során a bemutatott kultúra komplexitása redukálódik, jól tematizálható, egy pillantással áttekinthető, ezért biztonságos modellekbe rendeződik. Ez történik jelen esetében is: tematikailag gondosan besorolják, emblematikus képpé formálják a török kor örökségét, amely így, egy közérthető címkével ellátva az adott korszak, a régen volt kultúra vagy éppen az idegen népcsoport reprezentációjaként mutatható fel. A térben és időben távoli idegen az, amelyik szép és a turisták számára vonzó, amelynek jegyei mindenki számára jól láthatók, felismerhetőek a városképen, de megnyugtató módon „muzealizálva” kerülnek elő. Az idegen kultúra távolságát jól mutatja az a tény is, hogy nem kötődik tényleges személyekhez, a pályázatok nem neveznek meg egyetlen személyt, művészt, netán politikust, aki személyében reprezentálná ezt. Egy mindenfajta feszültségtől mentes kultúra képe jelenik meg, amelynek fő reprezentációs formáit a tárgyi-építészeti-városképi együttesek alkotják. A képzeletbeli skláa másik oldalán pedig azok a koncepciók találhatók, amelyek elsősorban a fogyasztást, az élményt középpontba állítva próbálják újradefiniálni, s a mindennapi élet szituációihoz közelíteni az idegen kultúra valóságát. Legtöbbször három, jól vizualizálható, s a a populáris kultúra területéhez kapcsolódó tematizációt idéznek fel a tervezetek az egzotikus világ bemutatása kapcsán: a török bazár képe a vásárlást, a vendéglők világa a fogyasztást és az étkezést, a törökfürdők pedig egyszerre testi és egzotikus élménykínálatot közvetítenek.

 

*

Helyek és témák összefüggésrendszere jól mutatja azokat az elmozdulásokat, amelyeket a városi turizmus markáns jelenléte okozott a városok közterein, illetőleg a városról való gondolkodás konceptuális kereteiben. S az ösztönzést is ahhoz, hogy pontosabban megismerjük azokat a mindennapi víziókat, amelyek konkrét városi terekre vonatkozva új olvasatokat, lehetséges tematizációkat kínálnak fel.  

 

 

Hivatkozott irodalom:

LÖW, MARTINA

2008 Soziologie der Städte. Frankfurt, Suhrkamp.

POTT, ANDREAS

2007 Orte des Tourismus  Eine raum- und gesellschaftstheoretische Untersuchung. Bielefeld, Transcript Verlag,

URRY, JOHN

1990 The Tourist Gaze. Leisure and Travel in Contemporary Societies, London.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Lettre, 76. szám

--------------------------------------------------------------------------------------------------

 

 

 



[1] A pályázat külön helyet foglal el az EKF-program bonyolult történetsorozatában. Részletes bemutatására itt nincs alkalom, a későbbiek megértéséhez elegendő annyi, hogy a kezdeményezés egy 2006-ban még létező, ám rövid életű civil szervezethez, az építészeteket, design-szakembereket, urbanistákat tömörítő Építészeti és Városarculati Tanácshoz (ÉVARC) kapcsolódik.

[2] Ehhez kapcsolódóan fontos megemlíteni, hogy már a pályázat kiírása is orientált, megjelölt lehetséges akcióterületeket, amelyek ugyanakkor széles skálán mozognak, s a pályázók egy része nem is vette figyelembe ezt a preferencia-sorrendet.

[3] Itt kicsit megelőlegezve a későbbieket, elmondható, hogy a városi turizmus egyik jellegzetessége éppen a városbeli életre amúgyis jellemző heterogenitás bemutatása – hogyan lehet it különböző történeti-természeti-kulturális adottságokat összekapcsolni úgy, hogy különbözőfajta élmény-területek jöjjenek létre.

 

 

 

 

 

[4] Mindez nyilvánvalóan nem választható el attól, hogy Isztambul egy korábbi döntés értelmében úgyszintén Európa Kulturális Fővárosa 2010-ben.